VLIEGWIELTRAINING

Nog een paar dagen geduld, maar vanaf volgende week zijn wij de trotse bezitters van de Desmotec Fly Wheel Pully. Deze trainingsmethode passen we o.a toe in bij schouder- en heuprevalidatie. Met name voor sporters is het een interessante maar intensieve trainingsmethode. Onze fysiotherapeuten zullen uiteraard eerst beoordelen of jouw schouder- of heup deze belasting al aankan, zo niet dan wordt eerst gestart met de basis en een correcte opbouw van trainingsbelasting alvorens we zullen starten met vliegwiel training.

Wat is vliegwieltraining?

Vliegwieltraining is een unieke trainingsmethode, deze trainingsmethode wordt ook wel isoinertial trainingsmethode genoemd. In de isoinertial methode wordt de verrichtte kracht in de concentrische fase omgezet in kinetische energie en vervolgens wordt deze kinetische energie geabsorbeerd in de excentrische fase. Dit werkt als volgt: Door de heen en weer beweging, wordt de maximale concentrische inspanning omgezet in een excentrische weerstand. Het doel is om het vliegwiel tot stilstand te brengen en vervolgens weer met een concentrische inspanning in beweging te zetten. Om deze weerstand goed te kunnen verwerken is een goede timing essentieel om de remmende beweging in te zetten. Hoe harder de beweging gestart wordt hoe hoger de excentrische weerstand zal zijn. Het resultaat van deze methode is dat, naast het concentrische vermogen van spieren, het excentrische vermogen van spieren wordt geprikkeld.

“In het concept vliegwieltraining gaat het om het vermogen van de spier. Het vermogen is een functie van kracht en snelheid”

 

Ontstaan vliegwieltraining

Vliegwieltraining heeft haar roots in de ruimtevaart. Door het ontbreken van zwaartekracht in de ruimte kregen astronauten bepaalde aandoeningen, zoals spieratrofie en vermindering van de botdichtheid. De oplossing voor deze aandoeningen is vliegwieltraining, omdat vliegwieltraining onafhankelijk van de zwaartekracht is, doordat de gewichten uit de traditionele training zijn vervangen door een op een as draaien vliegwiel. De NASA heeft de vliegwieltraining dan ook omarmd en vandaag de dag zien de (top)sport, revalidatie en fysiotherapie ook de meerwaarde van deze manier van trainen.

 

Hoe gaat het in zijn werk?

Vliegwieltraining heeft haar naam te danken aan het door een op een as gemonteerd draaiend vliegwiel, deze dient als vervanging voor gewichten uit de traditionele training. Om de as zit een koord gedraaid, vergelijkbaar met een jojo. Het koord zit bevestigd aan een harnas die de gebruiker draagt. Wanneer er aan het koord getrokken wordt, zal deze uitrollen (de concentrische fase). Hier wordt kinetische energie opgewekt. Deze energie zorgt ervoor dat het vliegwiel het koord weer om de as draait. De gebruiker dient deze kinetische energie af te remmen en zo wordt de concentrische fase omgezet in een excentrische fase.

Door de opgewekte concentrische kracht komt een proportionele excentrische kracht vrij (excentrische overload). Dit zorgt ervoor dat de gebruiker op zijn maximale kunnen traint en dat bij iedere beweging, waardoor er betere resultaten worden behaald. Deze reslutaten worden cloud based opgeslagen en worden vertaald naar Watts. Het vermogen dat wordt opgewekt is dus iedere herhaling gelijk aan de gebruiker zijn maximaal haalbare vermogen. Dit in tegenstelling tot de traditionele training waar de opgewekte kracht iedere herhaling constant is.

Ook is de gebruiker in staat om reële (sport)situaties beter na te bootsen, omdat men vrij kan trainen door een vrije hellingshoek, onvoorspelbare lichaamsvertraging en variaties in spier werklijnen. Dit verbeterd de prestatie op meerdere vlakken, zoals de motorische coördinatie van de gebruiker.

Vliegwieltraining kent vele voordelen tegen over andere (traditionele)training:

  • Concentrisch inspanning omgezet in excentrische overload.
  • Inzetbaar in vele richtingen, zoals coretraining, functioneel bewegen, hypermobiliteit, geratrie, (top)sport en fasciatraining.
  • Verbeteren van de motorische coördinatie in de zin van proprioceptie, balans, neuromusculaire effectiviteit.
  • Grotere krachtontwikkeling door intensievere trainingsmethode.
  • Microadaptie van de interne spierstructuur.
  • Versterken van de pezen.
  • Vroegtijdige hypertrofie.
  • Betere nabootsing van sport specifieke spierbewegingen en situaties.
  • Korte en intensieve training.
  • Vrijere beweging t.o.v. andere isoinertial apparaten.
  • Makkelijk te verplaatsen apparaten.
  • Compacte apparaten.
  • Brede wetenschappelijke onderbouwing.

 

Informatie en afbeeldingen afkomstige van : Electro Medico Nederland