RUNNING THERAPIE

In het voorjaar heeft Collega Elisabeth van den Berg zich verdiept in de Running therapie!

Deze cursus heeft ze afgerond en staat open om met patiënten aan de slag te gaan die graag weer wat meer energie terug in het leven willen, niet alleen met running therapie maar ook op het gebied van voeding, energie verdeling ( werk, sporten, slapen, gezin etc) .

Wat is runningtherapie?

Bij runningtherapie wordt rustig hardlopen ingezet als medicijn tegen de depressie of stress. Het is algemeen bekend dat hardlopen positief werkt als je even in een dip zit of als je niet lekker in je vel zit. Dit komt omdat je hersenen stressverlagende stoffen aanmaken tijdens het sporten. Uit onderzoek blijkt dat sporten effectief is bij behandeling van depressie. Bij hardlopen maakt je brein als het ware zelf lichaamseigen stoffen (endorfines genaamd) waardoor de stemming verbeterd en de stresstolerantie toeneemt. Deze endorfines kunnen je een fijn en ontspannen gevoel geven. De voordelen van runningtherapie zijn:

Runningtherapie wordt veel ingezet tegen depressie. Daarnaast wordt deze therapie veelal ingezet bij andere problematiek zoals burn-out, overspanning en angst. Runningtherapie is in principe voor iedereen geschikt omdat het rustig en langzaam wordt opgebouwd. In een individuele intake wordt gekeken naar eerdere sport ervaring, fysieke conditie en blessuregevoeligheid. Zo kan het hardloopniveau worden bepaald. Iedereen loopt dus op zijn eigen tempo onder begeleiding van de sport fysiotherapeut. Op deze manier kan je op een ontspannen en verantwoorde manier leren sporten. Het maakt dus niet uit of je al erg sportief bent of juist nog niet. Het langzaam opbouwen naar een actievere leefstijl kan zorgen dat je fitter wordt en beter in je vel gaat zitten. 

Voor wie?

  • Positief effect op lichaam en geest
  • Een verbeterde algemene conditie
  • Het geeft meer energie
  • Het geeft een ontspannen gevoel
  • Een betere nachtrust
  • Meer zelfvertrouwen
  • Je leert je lichaam goed kennen